|
||||||||
|
Je kan in dit vak soms heel bijzonderen en intrigerende figuren tegenkomen en de Noorse drummer/percussionist Terje Isungset is er daar zeker één van. Hij heeft duidelijk iets met ijs, wat in Noorwegen niet eens veel verbazing hoeft te wekken, evenmin als het feit dat hij erg begaan is met de natuur in het algemeen en met de bedreigingen waaraan ze bloot staat in het bijzonder. Zo is hij de drijvende kracht achter het All Ice Records-label, dat hij twintig jaar geleden oprichtte en dat gespecialiseerd is in het uitbrengen van muziek, die gespeeld wordt op allerhande uit ijs gemaakte instrumenten. Daarnaast is hij in de Noorse muziek ook een gewaardeerd sessiemuzikant, die ja kan horen op platen van bij voorbeeld Arve Henriksen. Volgens Isungset klinkt ijs -de opnames worden steevast gemaakt in speciaal daartoe gebouwde iglo’s- ieder jaar weer anders en is de kwaliteit ervan te vergelijken met die van wijn: het ene jaar superieur, het andere nauwelijks om aan te horen. Voor het maken van deze kwartetplaat, deed hij een beroep op zangeres en elektronica specialiste Amalie Holt Kleive, die we kennen van bij Aurora, ijsbassisten Toivo Fjose en Viktor Reuter, de één een beetje bekend van de CD “View” met zijn kwintet, de ander van Zweedse komaf en veelgevraagd in theaterproducties, en tenslotte, maar niet in het minst: Julie Rokseth. Over haar schreven we al meerdere lovende recensies vanwege haar harp-werk in combinatie met de bandoneon van broer Andreas en bij deze willen we u nogmaals het oeuvre van dat duo ten zeerste aanbevelen. De plaat zelf bevat een kleine drie kwartier sfeervolle, intimistische muziek, die, op mij althans, een geweldig rustgevend effect had. Dit klinkt helemaal als “essentieel”, in de betekenis van “terugvallen op de essentie”: de klanken zijn wat ze zijn en ze ademen een heel natuurlijke sfeer uit, waarbij je je helemaal ontspannen gaat voelen, zonder dat er echter in lounge- of Yoga-achtige effecten gegrossierd wordt. Dit is gewoon bijzonder mooie muziek, gemaakt in bijzondere omstandigheden, met bijzondere instrumenten. Dat je met ijs als basis dergelijke verscheidenheid aan klanken kunt oproepen, is op zijn minst verrassend te noemen en het is voor mijn part het ultieme argument om deze plaat eens heel grondig te beluisteren en jezelf onder te dompelen in de heel speciale sfeer die ermee gecreëerd wordt. De beste omschrijving die ik kan bedenken is “muziek vanuit de kern der dingen, ver weg van elke gimmick”. Ik kan niet anders dan u ten zeerste aan te bevelen dit minstens eens te gaat beluisteren. Blijde verrassing gegarandeerd ! (Dani Heyvaert)
|